Pages

Tuesday, March 30, 2010

Nisa' River Camping @ Kem Nurlaman Bestari





Assalamua'laikum. Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Moha sihat wal afiat hendaknya, insya'ALLAH. Kami, Nisa' Putrajaya, alhamdulillah, masih diberi kesihatan yang baik oleh ALLAH s.w.t.

Alhamdulillah, pada 27 & 28 Mac yang lalu, Nisa' Wilayah Persekutuan telah berjaya melangsungkan Nisa' River Camping. Bertempat di Kem Nurlaman Bestari, Sungai Tua, Ulu Yam. Alhamdulillah, dengan izinNYA, semuanya berlangsung dengan jayanya.



Terlebih dahulu, kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua peseta NRC tersebut kerana sudi menghadirkan diri ke program tersebut. Tidak lupa juga kepada semua wakil Nisa' Kawasan iaitu Nisa' Batu, Nisa' Titiwangsa, Nisa' Segambut, Nisa' Bandar Tun Razak, Nisa' Lembah Pantai, Nisa' Wangsa Maju, dan tidak lupa kepada wakil dari Nisa' Putrajaya sendiri. Perjalanan yang agak jauh dan lama itu mengeratkan lagi ukhuwwah antara kita. Jauh perjalanan, erat hubungan..^_^.


Pada hari pertama, sesi ta’ruf membuka tirai NRC. Walaupun selalu bertemu, tapi masih banyak sebenarnya yang masih belum sempat dikongsi. ^_^.. Itulah fungsi ta’ruf. Dalam slot ta’ruf, kami telah diberi peluang untuk lebih mengenali sahabat-sahabat.Alhamdulillah, syukur kepadaNYA diatas nikmat ukhuwwah ini.


Selepas solat Zohor dan makan tengahari, Nisa’ Putrajaya mengambil alih tugas sebagai moderator. ^_^.. Permainan pertama ialah, Ratu Rimba. Peserta dibahagikan kepada 4 kumpulan, setiap kumpulan perlu memilih seorang wakil untuk dijadikan Ratu Rimba. Ratu tersebut akan dihias menggunakan kertas surat khabar dan bahan-bahan dari alam semula jadi yang terdapat di sekitar tapak perkhemahan. Subhanallah, kreatif sungguh peserta-peserta program. Lihatlah para model yang telah dihias. ^_^..


Permainan kedua ialah Ulat Belon. Permainan ini amat meriah. ^_^. Pelbagai ragam dapat dilihat. Syabas kepada semua peserta, kerana telah Berjaya melaksanakan permainan ini dengan jayanya.


Usai solat Asar, ada permainan merentas halangan. Semua AJK turut menjadi peserta. Slot ini dikendalikan oleh Urusetia Kem. Enjoy dalam syariat. ^_^. Kemudian ada aktiviti berakit. ALLAHU RABBI, tak dapat nak gambarkan dengan kata-kata.. Subhanallah, Alhamdulillah, ALLAHuakbar. Best.



Ruang waktu antara Maghrib dan Isyak diisi dengan bacaan Al-Ma’thurat dan zikir munajat. Pengisian pada malamnya ialah sedikit bingkisan dari Ustazah Durrah. Alhamdulillah, syukur kepadaMU ya ALLAH kerana menghadirkan rasa keinsafan itu kedalam hati kami. Kekalkanlah ya ALLAH, aminn..

Program diteruskan lagi dengan Night Walk. Semua peserta dilepaskan beramai-ramai. Slot ini dikendalikan oleh urusetia Kem. Berjalan dalam gelap, tanpa bantuan pencahayaan dari sebarang sumber kecuali cahaya rembulan yang melalui celahan pononan, subhanallah, mendekatkan hati kita dengan ALLAH. Pelbagai bunyi dan benda yang dapat didengar dan dilihat sepanjang perjalanan merentas bukit tersebut. Kuasa ALLAH tiada tandingannya, PASTI!. Hasil perkongsian sewaktu slot tersebut member kesan yang mendalam kepada semua peserta. ALLAH adalah sebaik-baik tempat bergantung. Ingat ayat ke-5 dari surah Al-Fatihah, “Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan”.


Pada 28 Mac 2010, jam 5.00 pagi, semua peserta telah mula menyembahkan diri kepada yang Maha Esa. Suasana yang tenang mendamaikan jiwa.Usai solat Subuh, bacaan Al-Ma’thurat dimulakan. Jam 730 pagi, kami beriadah. ^_^. Terima kasih kepada AJK untuk slot riadah. Mantap. (^_^).


Selepas bersarapan, NRC diteruskan dengan permainan “River Treasure- Hunt”. Kesejukan air tidak mematahkan semangat kami. Muslimat Power. (^_^)y.. Selepas bertempur di check point pertama, pasukan pertama yang menang akan bergerak ke check point kedua. ‘Fear Factor’.. Kemudian “Jigsaw Puzzle”.. Seterusnya “Lontaran Pejuang”.. Diikuti dengan “Tutup Mata”.. diakhiri dengan “Khulasoh”.. ^_^.


Program diakhiri dengan ucapan oleh Pengarah Program selepas sesi solat Zohor dan makan tengahari. Alhamdulillah, segalanya telah selesai.. Kepada semua peserta NRC, semoga berjumpa lagi di lain masa. Bi iznillah. Moga iman dalam jagaanNYA sentiasa, insya’ALLAH.

SALAM SAYANG DARI KAMI – NISA’ PUTRAJAYA-



SEIRING MELANGKAH, MENGGAPAI MARDHATILLAH.. ^_~

Demi Matahari
Album : Di Pintu Langit

Munsyid : Snada

http://liriknasyid.com


Demi matahari dan sinarnya di pagi hari

Demi bulan apabila ia mengiringi

Demi siang hari bila menampakkan dirinya

Demi malam apabila ia menutupi

Demi langit beserta seluruh binaannya

Demi bumi serta yang ada di hamparannya

Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya

Allah, Subhanallah … Allah, Subhanallah

Allah, Subhanallah … Allah, Subahanallah

Allah mengilhamkan sukma kefasikan dan ketaqwaan

Beruntung bagi yang mensucikan-Nya

Merugi bagi yang mengotori-Nya ...

Subhanallah

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)