Thursday, March 3, 2011

Sultan Muhamad Al-Fateh dan Kota Konstantinopel




Assalamua'laikum.

Alhamdulillah, hari ini kami, Nisa' Putrajaya diberi kesempatan olehNYA untuk berkonsi sedikit ilmu yang ada. Dipetik dari sebuah buku 'Novel Sejarah Islam' yang bertajuk Sultan Muhammad Al-Fateh, hasil tulisan Abdul Latip Talib, terbitan PTS.

Buku ini juga menjadi pengisian dalam slot Bedah Buku, dalam Usrah Nisa' Putrajaya yang lalu.

Baiklah, dikesempatan ini, kami ingin kongsikan serba sedikit tentang Sultan Muhammad yang juga dikenali sebagai Al-Fateh yang bermaksud si penakluk. Baginda digelar Al-Fateh kerana telah berjaya menakluk beberapa buah negara sepanjang pemerintahan Baginda.

Siapakah Sultan Muhammad?
- Baginda adalah anak tunggal Sultan Murad II, pemimpin kerajaan Usmaniah dan Permaisuri Aishah
- Baginda dilahirkan pada 27 Rejab 835H bersamaan dengan 29 Mac 1432M.
- Baginda mangkat pada 3 Mei 1482M. Mengikut catatan, Baginda telah diracun.
- Sultan Muhammad Al-Fateh telah ditabalkan sebagai Pemerintah ketika berumur 19 tahun. Hanya setelah 2 tahun pemerintahannya, Baginda telah berjaya menawan Kota Konstantinopel iaitu pada usia 21 tahun.
- Baginda telah menukar nama Kota Konstantinopel kepada Istanbul yang bermaksud, ISLAM keseluruhannya.


Sebelum Sultan Muhammad Al-Fateh, telah banyak cubaan yang dilakukan oleh Khalifah ISLAM yang lain untuk menawan Kota Konstantinopel. Antaranya ialah:

1) Saidina Ali r.a pada tahun 34 Hijrah.
2) Muawwiyah b. Abu Suffian pada Tahun 84 Hijrah.
3) Sultan Sulaiman pada tahun 91 Hijrah.
4) Khalifah Harun Al-Rasyid pada tahun 165 Hijrah
5) Sultan Beyazid pula telah melakukan 3 kali cubaan iaitu pada 1391M, 1397M dan 1400M.
6) Dan akhirnya, pada 20 JamadilAwwal 857H bersamaan dengan 29 Mei 1435M, Sultan Muhammad telah berjaya menawan Kota Konstantinopel.

Menarik tentang Penaklukan Kota Kontantinopel:
- Terdapat jenazah sahabat Rasulullah s.a.w iaitu Abu Ayyub Al Ansary telah dimakamkan di benteng Kota Konstantinopel. Beliau telah berwasiat supaya jenazahnya dimakamkan disitu kerana katanya "“Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Konstantinopel”.

- Sultan Muhammad berjaya menawan Kota Konstantinopel setelah 53 hari berperang.

- Penciptaan Meriam Urban bermula pada Pemerintahan Sultan Muhamad. Meriam tersebut dicipta oleh seorang lelaki yang bernama Urban. Beliau telah ditangkap oleh Pemerintah Kota Konstantinopel, kerana Baginda mendapat tahu bahawa Urban pandai membuat sejata. Tetapi Urban tidak bersetuju untuk menolong Pemerintah Kota Konstantinopel yang zalim itu, dan telah dihukum penjara sehinggalah Sultan Muhamad Al-Fateh menyelamatkan Urban. Setelah berjumpa dengan Sultan Muhamad, Urban bersedia untuk membantu Baginda dan berjanji untuk membuat meriam.

- Sepanjang proses penaklukan Kota Konstantinopel, ramai penduduk dan pembesar Kota Konstantinopel telah memeluk agama ISLAM setelah berjumpa dengan Sultan Muhamad. Mereka tertarik dengan cara dan peribadi Sultan Muhamad. Antaranya ialah Ketua Paderi Kota Konstantinopel.

- Teluk Tanduk Emas mempunyai senjata rahsia. Rantai besi yang besar, telah digunakan untuk menghalang musuh untuk menghampiri Kota Konstantinopel. Pernah suatu ketika, Panglima Laut Sultan Muhamad merempuh rantai besi tersebut dengan 3 buah kapal sekaligus, tetapi masih gagal memutuskan rantai tersebut. Ini adalah penyebab Sultan Muhamad menggunakan kaedah luarbiasa iaitu dengan melayarkan Kapal Perang di atas daratan. Baginda mendapat ilham ini setelah berbincang dengan para Pembesar dan Panglima. Kapal-kapal ini diluncurkan diatas batang-batang kayu yang telah dilumur dengan darah dan lemak haiwan. Ia dilakukan pada waktu malam, dan ketika angin bertiup kencang. Ini memudahkan lagi proses-proses pemindahan kapal melalui daratan. Mengikut sumber, lebih kurang 70 - 72 buah kapal Kerajaan Usmaniah telah berjaya dipindahkan melalui daratan.



Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq;
“..Konstantinopel akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Setelah 800 tahun, hadith tersebut telah menjadi kenyataan. Sultan Muhamad adalah sebaik-baik raja dan para tentera pada zaman pemerintahannya adalah sebaik-baik tentera yang dimaksudkan oleh Rasulullah s.a.w.

Baginda pernah menyamar untuk meninjau kehidupan rakyatnya bersama beberapa orang Pembesar dan Syeikh Shamsuddin Al Wali, iaitu ulama' yang menjadi rujukan Baginda. Sepanjang tempoh penyamaran Baginda, Baginda berpuas hati dengan peribadi dan tingkahlaku rakyat di negara Baginda.

Setelah manakluk Kota Konstantinopel, Baginda telah menukar Gereja terbesar di Kota tersebut menjadi Masjid yang diberi nama Aya Sofea. Sewaktu pemilihan untuk melantik Imam, untuk solat Jumaat buat kali pertama di Masjid tersebut, Sultan Muhamad telah meminta semua tentera termasuk Baginda sendiri, berdiri. Baginda mengajukan beberapa soalan.


1) "Siapakah diantara kita yang pernah meninggalkan solat fardhu sejak baligh, sila duduk". Namun tiada seorangpun yang duduk, kerana semua tenteranya tidak pernah sekalipun meninggalkan solat fardhu.
2) "Siapa diantara kita yang pernah meninggalkan solat rawatib, sila duduk". Kali ini, sebahagian daripada tenteranya duduk.
3) Sultan Muhamad bertanya lagi, " Siapa diantara kita yang pernah meninggalkan solat sunat tahajjud walaupun satu malam, sila duduk". Dan akhirnya, hanya Sultan Muhamad Al-Fateh seorang sahaja yang berdiri.

Sultan Muhamad AL-Fateh adalah seorang kuat beribadat dan bertakwa. Baginda tidak pernah meninggalkan solat fardhu, solat sunat rawatib, dan solat sunat tahajjud sejak baligh. Baginda juga dikatan sebagai seorang pemerintah yang suka mengikut cara Rasulullah, terutama dalam strategi peperangan. Baginda juga tawadhuk dan merendah diri. Baginda menganggap semua orang adalah sama rata. Baginda pernah bersama-sama dengan rakyat dan tentera Baginda untuk membina benteng Rumeli Hissari.

Andai inginkan maklumat yang lebih lanjut, boleh rujuk pada yang lebih pakar, ya.

Sekian, wassalam

* NISA' - PENGHUBUNG GENERASI MUDA *

2 comments:

  1. Terima kasih syuha.. update kan bahan utk UPK.. ^____^ sayang syuha....=)

    ReplyDelete
  2. sama-sama kasih kak..=)..

    Semoga ALLAH permudahkan segala urusan.. =)..aminn

    ReplyDelete

Nisa' Connecting Youth.. =)

NISA' PUTRAJAYA

NISA' PUTRAJAYA