Pages

Tuesday, March 16, 2010

Alhamdulillah


Assalamua'laikum. Apa khabar pengunjung blog sekalian? Moga sihat walafiat sentiasa hendakNYA, insya'ALLAH. Kami Nisa' Putrajaya, alhamdulillah, sihat seadanya. Alhamdulillah, syukur kepadaNYA kerana masih sudi menganugerahkan nikmat iman dan ISLAM kepada kita semua.

Hari berganti hari, bulan berganti bulan.. Masa terus berlalu, sedangkan kita, mungkin masih berada di takuk yang lama.. Kekal dengan identiti yang sama, sikap yang sama, amalan yang sama.. ALLAHUAKBAR. Muhasabah..

Baiklah, saya tertarik untuk berkongsi sebuah kisah dengan anda semua.. Kisah ini hasil coretan seorang senior saya, sekarang berada di Preston. Insya'ALLAH, mungkin ada sesuatu yang boleh kita kutip hasil dari pembacaan ini.

**************************

assalamualikum dan apa khabar sahabat-sahabat yang dikasihi semua... semoga kita semua berada di bawah lindungan Allah sbt. Hati saya tergerak sedikit untuk menulis catatan setelah saya pulang dari menghadiri program sambutan maulidur rasul yang diadakan semalam di maddani institut carrol street. Ini adalah pengalaman ke dua saya dijemput oleh muslim disini untuk menghadiri upacara ini.. .sebelum itu ingin saya imbas kembali catatan saya sebelum peristiwa semalam.

SEBULAN DI BUMI PRESTON:
saya dijemput oleh jiran saya (bukan sebelah rumah) bersama sepupu saya di stansted airpot, london. waktu tersebut pukul 6 waktu london setelah saya menunggu di imigresen selama 2 jam untuk di cop passport dan disoal. Alhamdulillah jiran saya amat memahami keadaan saya. maka saya hanya tidur sepanjang 3 jam perjalanan dari london ke preston. tiada rugi apa-apa kerana jika saya membuka mata saya tidak juga dapat melihat panorama london, kerana pukul 6 sudah isyak sudah gelap. mubin, seorang rakan jiran saya menyanyi dan berselawat didalam kereta melalui CD yang dibawa nya, saya juga tiada rasa rugi apa-apa kerana semua nasyid itu dalam bahasa urdu. Saya membuka mata setelah kereta melalui borrow road menuju ke rumah... saya melihat panorama yang indah kerana rumahnya berderetan susunannya cantik pandangan yang indah di malam hari... waktu itu jam 10mlm. Sampai di rumah anak-anak sepupu saya menjerit apabila melihat saya , saya hanya tersenyum letih 13jam penerbangan begitu melelahkan.. . saya masuk kerumah, isteri sepupu saya telah menyediakan nasi minyak dan menempah pizza, perut saya tidak boleh menerima nasi lagi kerana saya sudah bosan makan nasi di dalam flight.jadi saya mengambil sekeping pizza dan secawan air ,sambil makan sepupu saya bercerita mengenai islam di sini yg pesat tersebar... segala yang didengar terasa indah di tambah pula hampir kesemua jiran kami adalah muslim.. .indah waktu mendengarnya bukan? sebulan saya merayau-rayau di preston mata saya melihat ...telinga saya mendengar...

BULAN KE DUA DI BUMI PRESTON:
waktu ini saya mengenali semua warga malaysia yang tinggal disini,kesemua mereka mempunyai cerita tersendiri ...yang paling menarik cerita mengenai 3 orang malaysia yang menyambung pelajarannya tanpa biasiswa..berani bukan...dua daripadanya mengikuti usrah...usrah dijalan kan bukan di preston kerana student malaysia preston amat sedikit jadi usrah dilakukan di leeds,birmingham, kadang-kala di lancaster... melalui mereka saya selalu berbincang terutamanya dengan kak faiza tentang usrah tersebut...kami berbincang semula tentang usrah yang lalu,topik apa yang telah dibincangkan pada usrah yang lalu...

saya bertanggungjawab menghantar anak sepupu saya ke sekolah,deepdale junior school.setiap kali sampai di sekolah saya sentiasa melihat di parent notice,apa berita terbaru di deepdale,dan saya temui apa yang saya cari,"halal certificate" ..maka ada jaminan yang makanan sekolah disitu halal,walaupun kami sentiasa menyediakan pack lunch supaya mereka tidak membeli makanan di luar,tapi budak-budak. ..saya risau ah juga...

suatu petang saya menjemput pulang anak-anak sepupu saya tetapi si kakak tiada(kakak bersekolah di moor park bussiness and enterprise high school).puas mencari ,saya terus pulang ,rupa-rupanya dia pulang lebih awal...

isteri sepupu:cuba tengok buku yang kakak dapat kat sekolah.
saya:buku apa kakak?
kakak:cikgu cakap sapa nak buku nie boleh ambik,ada maklumat mengenai komputer kat dalam.(isteri sepupu saya masih senyum...)

saya mencapai buku tersebut ,kecil,warna merah dan wangi...

"new testament& psalms"

saya:masyaallah! !!!!!!!1bible rupanya ...
kakak:hah?bible ke?
saya:iya.... siapa yang bagi...?
kakak:cikgu. ..masa tu ada 2 orang pelawat kat sekolah dia bagi buku nie...
saya:siapa lagi selain kamu yang ambil..?ada tak pelajar muslim lain yang ambil?(saya risau sekiranya dakwah kristian dilakukan terhadap anak sepupu saya seorang kerana dia budak baru di sekolah dan muslim)
kakak:ramai aje muslim yang amik...
isteri sepupu:akak pun terkejut juga...tak sangka cikgu dia cakap macam tue...awak simpan buku nie jangan bagi anak-anak akak baca...
saya:iya, saya akan simpan dan saya akan baca...

sejak hari itu menjadi rutin pula saya baca bible sebelum saya tidur selepas saya membaca al-quran,kisah nya amat bercelaru... .

isteri sepupu saya mendapat waran dari polis malaysia dan makhamah untuk hadir ke makamah menjadi saksi kepada satu kes pembunuhan.( dia merupakan ahli forensik di jabatan kimia malaysia)hadir sebagai saksi bukti di makamah adalah rutin kerjanya...jadi dia meminta tolong daripada saya untuk menjaga anaknya selama lebih kurang 5hari...sejak hari itu kesabaran saya amat teruji...jika allah tidak mengurniakan kesabaran kepada saya ...tak taulah apa yang berlaku..

hari ketiga pemergian isteri sepupu saya ,sewaktu petang..

saya membasuh pinggan di dapur..
adik:makcik anum,eja "ham"macam mana h.a.m ataupun h.a.r.m..
saya:h.a.r.m itu adalah tak elok ringkasnya daripada perkataan harmful kerosakan ,atau pun keburukan manakala h.a.m adalah merujuk kepada daging babi ..

si adik terus memuntahkan sandwich yang dimakan...saya jadi terkedu,you do eat ham don't you?
adik:kakak yang beli...dia cakap eja ham daging babi tue adalah harm..
saya:astaghfirullah al azim...both of you..vomit out now...keluarkan semua makanan tuh...
adik dan kakak kedua nya pucat...
saya:berapa kali untie cakap dont buy anything at ur school kakak,
kakak:i bough it because so many muslim friend bough it too...
saya lagi terkejut mendengar jawapan seperti itu...ramai anak-anak muslim tidak tahu apa yang dimakan..subhanalla h...

jadi bermula malam itu tugas saya yang baru mengajar mereka bagaimana untuk samak, teori dan amali nya sekali,jika saya tiada dan tiba-tiba terpijak najis anjing mereka boleh mempraktikkannya. .sejak hari itu juga saya sering berbual dengan mereka...terutamany a mengenai..tingkah laku seorang muslim itu tidak semua berdasarkan rule dan regulation.. .boleh aja mengaku muslim tetapi meninggalkan rule islam itu sendiri..dan pada satu saat kami berfikir perlu di hantar mereka ini ke sekolah agama di sini...

penilaian saya mengenai muslim disini berubah... tanggapan saya berputar 360 darjah... apabila rentetan peristiwa pendaftaran anak-anak ini kesekolah agama. sehingga hari ini saya benar-benar mengerti masalah perpecahan dalam islam itu bukan disebabkan oleh faktor geografi negara dimana islam itu bertapak tetapi kesalahan itu adalah pada umat nya sendiri...

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)