Pages

Thursday, March 18, 2010

H.A.T.I ; perlu sentiasa dijaga


RESPON BERKAITAN POSTER DIATAS :

1) Sabda Rasulullah SAW:Maksudnya: Dalam diri anak Adam itu ada seketul daging. Kalau baik daging itu maka baiklah manusia. Kalau ia rosak, maka rosaklah manusia. Ketahuilah itulah hati (roh). (Riwayat Bukhari dan Muslim)

2) Benarlah apabila disebut itu hati adalah sebagai raja. Ia memproses apa sahaja kemahuan manusia samada yang buruk ataupun baik. Hatilah yang menjadi nakhoda badan kerana ia bisa sahaja membawa manusia ke barat, timur, selatan ataupun utara. Jika hati membawa ke jalan yang lurus, maka luruslah keseluruhan hidup kita, namun jika hati membawa kita ke jalan yang bengkok dan sesat, maka jadilah kita orang yang bengkok dan sesat. Terlalu banyak kerosakan kepada manusia pada hari ini adalah berpunca daripada hati yang telah rosak. Hati yang rosak ini menyebabkan manusia hilang punca. Lebih terdorong kepada perkara-perkara maksiat dan haram. Apa yang dilarang oleh Pencipta, itulah yang menjadi kesukaan dan dorongan kepada hati untuk melanggarnya. Justeru itu, hati perlu dibersihkan dengan bersungguh-sungguh supaya kita tidak terjerumus ke jerangkap samar yang disediakan musuh manusia yang nyata iaitu syaitan.

3) Membersihkan hati bukanlah semudah yang disangka. Hati yang sudah dipenuhi dengan segala hasad dengki, khianat, sombong, takabur, riak dan sebagainya perlu ditarbiah dan dididik secara berterusan. Lambat untuk mengubati hati, ia akan menjadi mati. Seterusnya ia akan melahirkan manusia yang hilang pedoman, menurut kata nafsu dan hati. Seterusnya diri menjadi seronok dan terus menerus melakukan maksiat dan kejahatan tanpa langsung sedikit rasa bersalah.

4) Sama-samalah bersihkan hati. Banyak-banyak baca Al-Quran dan mengaji. Di samping sentiasa duduk di majlis-majlis ilmu. Seperti kata Opick ubat hati itu ada lima perkara :-
i) Baca Al-Quran dan maknanya
ii) Dirikan Solat malam
iii) Puasa Sunat...
iv) Berkumpullah dengan Orang Soleh
v) Berzikirlah.

5) Apakah tanda-tanda lain bagi hati yang rosak ?
Cinta Dunia dan takut mati.

6) Perbanyakkan berzikir utk hilang hati yg berkarat

7) selalu berlapang dada n mendengar teguran dari shabt2....jgn riak serta takbur, byk melafazkn kalimah 'Astaghfirullahalazim"...

8) allahumma ya muqallibal qulub tsabit qulubana ala dinik wa a'la thoatik..

MOGA ADA MANFAAT UNTUK KITA BERSAMA

NISA' CONNECTING YOUTH (~_^)v

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)