Pages

Friday, April 1, 2011

Nikmat Juga Ujian


Assalamua'laikum.


Jumaat, penghulu segala hari. Alhamdulillahm kita masih diberi kesempatan untuk meneruskan kehidupan.


Hari ini, bertarikh 1 April 2011. ALLAHU RABBI. Tidak terasa masa yang berlalu. Pejam celik, pejam celik, sudah 3 bulan kita berada di tahun 2011. Bagaimana perjalanan hidup kita sehingga hari ini? Tepuk dada, tanya iman.


Satu kata-kata untuk kita kongsikan bersama :


SETIAP UJIAN ADALAH NIKMAT

DAN

SETIAP NIKMAT ADALAH UJIAN


Sama-sama kita fikirkan...


Sejauh mana kita memahaminya. Kata-kata ini, nampak mudah, dan biasa.. Tapi, hakikatnya, ada maksud yang sangat mendalam untuk kita fikirkan.


Ada yang tersungkur kerana ujian. Ada juga yang tersungkur dalam kenikmatan. Maka, apakah yang kita inginkan sebenarnya?


SETIAP UJIAN ADALAH NIKMAT


Andai kita selalu memikirkan kesusahan diatas setiap ujian, pasti kita akan merasa tertekan, kecewa, berduka. Tapi, sekiranya kita menganggap ujian itu sebagai suatu nikmat anugerah ALLAH kepada kita, pasti kita akan menikmatinya dengan hati yang terbuka. Menggunakan pelbagai cara untuk menyelesaikannya tanpa ada rasa hampa.


SETIAP NIKMAT ADALAH UJIAN


Seringkali, kenikmatan dan kesenangan yang dikecapi, membuahkan leka dan lalai dalam hati kita. Merasa cukup dengan apa yang ada, tanpa memikirkan perkara lain, hingga kadangkala lupa untuk memanjatkan rasa syukur kepada ALLAH yang maha kuasa. Betapa pentingnya untuk kita bersederhana dalam setiap perkara.


Pandanglah dengan mata hati. Kadangkala, bukan mata yang buta.. TAPI mata di dalam dada.. Luangkan masa untuk berfikir dan berzikir. Lihatlah segala yang ada dan sedang berlaku disekeliling kita. Setiap yang berlaku, ada sesuatu untuk kita jadikan teladan. Mungkin bukan pedoman untuk sekarang, tapi bakal berguna dimasa akan datang.


Salam muhasabah, tinta dari sekeping hati, Pendamba kasih Ilahi..


Sekian, wassalam.


* NISA' - PENGHUBUNG GENERASI MUDA *

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)