Pages

Monday, August 30, 2010

Selamat menjalani ibadah di penghujung Ramadhan..


Assalamua'laikum.

Apa khabar sahabat Nisa' yang dikasihi kerana ALLAH sekalian? Doa dan harapan, semoga kalian dalam lindungan dan limpahan rahmatNYA sentiasa, insya'ALLAH. Kami, alhamdulillah, sihat wal afiat.

Hari ini, sudah 20 Ramadhan. Bermakna, hanya tinggal 10 hari saja lagi untuk kita bersama Ramadhan yang mulia ini. Bulan Ramadhan, bulan yang penuh rahmat. Juga dikenali dengan bulan keampunan.

Dipenghujung Ramadhan sebegini, pastinya banyak perkara yang kita nak selesaikan. Biskut raya, baju raya, langsir dan kelengkapan rumah, dan pelbagai lagi yang menarik perhatian kita. Tapi sedarkah kita, apa yang sepatutnya kita cari sebenarnya? Adakah 1 Syawal yang kita nantikan? Adakah jamuan raya yang jadi tumpuan? Adakah berhimpun bersama kawan-kawan yang jadi tujuan?

Ramai yang berkata, bulan Ramadhan ialah bulan untuk mencari duit poket lebih. Bulan Ramadhan adalah bulan 'SALE' di seluruh negara. Bulan Ramadhan adalah bulan untuk melatih diri menahan lapar dan dahaga, nanti senang nak mula ber'diet'.

Sahabat Nisa' yang dirahmati ALLAH sekalian,

sepanjang 20 hari di Madrasah Ramadhan, adakah kita telah menghayati erti sebenar Ramadhan? Apakah yang kita faham tentang Ramadhan sebenarnya?

Semester 1 – mendapat rahmat

Semester 2 – menuju maghfirah

Semester 3 – mencapai pemeliharaan dari api neraka

Di dalam bulan Ramadhan, ALLAH telah janjikan 1001 rahmat. Rasulullah juga pernah bersabda, mafhumnya : " Jika umat manusia itu mengetahui kelebihan yang terdapat di dalam bulan ramadhan nescaya umatku akan menginginkan supaya dijadikan sepanjang tahun itu Ramadhan"...

Sahabat yang dikasihi sekalian,

kejarlah kebaikan yang ada dalam bulan Ramadhan. Ayuh, kita manfaatkan Ramadhan yang masih berbaki lebih kurang 10 hari saja lagi untuk kita mendekatkan diri kita dengan Pencipta. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Ramadhan, hadirnya dinanti, perginya ditangisi. Ramadhan pasti datang lagi, tapi kita, belum tentu punya masa untuk bersama Ramadhan yang akan datang. Muhasabah!

Salam ingatan tulus ikhlas dari kami, Nisa' Putrajaya. (^_~)

* NISA' - PENGHUBUNG GENERASI MUDA *

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)