"Katakan (kepada mereka), ‘Kamu lihatlah apa yang terdapat di langit dan di bumi’..”(Surah Yunus:101).
Dari 2butir pasir di bumi hingga apa sahaja termasuk planet saling menarik antarasatu sama lain dengan nilai tetap yang sama di mana-mana alam ini,G=6.67428x10E(-11)m3kg-1s-2 dalam formula F=Gm1m2/r(2) !! Subhanallah !! –Kenangan subjek Physics masa Matriculation 1983 di Australia. (Foto oleh NASA).
"Dan ini jalanKu yg lurus, kamu ikutilahia. Jangan kamu ikut jalan-jalan (yg lain), nanti kamu berpecah dari jalanNya....." (Al-An'aam:153)
Peristiwa Israk Mikraj
1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikatJibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuangketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudiandituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelahitu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah".Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi olehRasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) olehmalaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempatyang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supayaberhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaanialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah;iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yangamat ajaib. Antaranya :
§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabiladituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Halini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulahkaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikansebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail :Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminyadan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan imanibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (takmahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).
§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kalidipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikiandilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yangberat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengansecebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara apidan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidakmengeluarkan zakat harta mereka.
§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuksedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki danperempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masingmempunyai isteri / suami.
§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail:Itulah orang yang makan riba`.
§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapiditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikanamanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan pengguntingbesi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembaliseperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakansesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. KataJibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkanmaruah (mencela, menghinakan) orang.
§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapatdimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar(Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan.Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberiperhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripadaakhirat.
§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti.Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yangmensesiakan umurnya sampai ke tua.
§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu.Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat harikiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk kedalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` danmursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisiarak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Bagindamembuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat bagindaakan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. danJibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintuHafzhah).
Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, laluberjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makanriba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuanmereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzinaperempuan.
i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalumasuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii.Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S.yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi.Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh olehJibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000orang yang masuk syurga tanpa hisab.
vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalubertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'murdihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S.bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmuadalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlahumatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH".Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamkukepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dantanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lahILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL-'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkansepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yangajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang(Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulandengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagaikeajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arakdan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warnadan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emasberterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda RasulullahS. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga.Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malikpenunggunya.
viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha.Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam.Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelakidi dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepadamasjid dan tidak memaki ibu bapanya.
ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan HadhratRabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya,lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlahkepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telahambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkauberkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapatmelembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkaukurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia,syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, diadapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkaulindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagaikekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepadaumatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baikumat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Akukurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapasebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatuperbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam,hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panjiLiwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan akufardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S.kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayukepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktusembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan limawaktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu seharisemalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun keBaitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yangsama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yangkemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaibitu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab,kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.
(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikrajbukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran disebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhiperkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkanpelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafankepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayatibenar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukanberbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk mengujiumat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orangkafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai,malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikankudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telahmenunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda SallallahuAlaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankanhamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yangtelah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagiandari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagiMaha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam..
Dari 2butir pasir di bumi hingga apa sahaja termasuk planet saling menarik antarasatu sama lain dengan nilai tetap yang sama di mana-mana alam ini,G=6.67428x10E(-11)m3kg-1s-2 dalam formula F=Gm1m2/r(2) !! Subhanallah !! –Kenangan subjek Physics masa Matriculation 1983 di Australia. (Foto oleh NASA).
"Dan ini jalanKu yg lurus, kamu ikutilahia. Jangan kamu ikut jalan-jalan (yg lain), nanti kamu berpecah dari jalanNya....." (Al-An'aam:153)
Peristiwa Israk Mikraj
1. Sebelum Israk dan Mikraj
Rasulullah S. A. W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikatJibrail dan Mika'il. Hati Baginda S. A. W.. dicuci dengan air zamzam, dibuangketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudiandituangkan hikmat, ilmu, dan iman. ke dalam dada Rasulullah S. A. W. Setelahitu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah".Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi olehRasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.
2. Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S. A. W. diiringi (ditemani) olehmalaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempatyang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supayaberhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaanialah:
i. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.ii. Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A. S. menerima wahyu daripada Allah;iii. Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A. S. dilahirkan);
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S. A. W. menghadapi gangguan jin'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yangamat ajaib. Antaranya :
§ Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabiladituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Halini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S. A. W. dibertahu oleh Jibrail : Itulahkaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikansebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
§ Tempat yang berbau harum. Rasulullah S. A. W. diberitahu oleh Jibrail :Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminyadan anak-anak-nya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan imanibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah (takmahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).
§ Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kalidipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikiandilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yangberat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
§ Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengansecebis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara apidan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidakmengeluarkan zakat harta mereka.
§ Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuksedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki danperempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masingmempunyai isteri / suami.
§ Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail:Itulah orang yang makan riba`.
§ Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapiditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikanamanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
§ Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan pengguntingbesi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembaliseperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakansesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
§ Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. KataJibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkanmaruah (mencela, menghinakan) orang.
§ Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapatdimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar(Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
§ Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan.Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberiperhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripadaakhirat.
§ Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti.Rasulullah S. A. W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yangmensesiakan umurnya sampai ke tua.
§ Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu.Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat harikiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk kedalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` danmursalin menjadi makmum.
Rasulullah S. A. W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisiarak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Bagindamembuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat bagindaakan menjadi sesat.
3. Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah):
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S. A. W. danJibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintuHafzhah).
Langit Pertama: Rasulullah S. A. W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, laluberjumpa dengan Nabi Adam A. S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makanriba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuanmereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzinaperempuan.
i. Langit Kedua: Nabi S. A. W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalumasuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A. S. dan Nabi Yahya A. S.
ii. Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A. S. iii.Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A. S.
iv. Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A. S.yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
v. Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi.Seterusnya dengan Nabi Musa A. S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh olehJibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000orang yang masuk syurga tanpa hisab.
vi. Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalubertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'murdihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S. A. W., Nabi Ibrahim A. S.bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmuadalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlahumatmu menanam tanaman syurga iaitu lah HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAH".Mengikut riwayat lain, Nabi Irahim A. S. bersabda, "Sampaikan salamkukepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dantanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA lahILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA lah HAULA WA lah QUWWATA ILLA BILLAHIL-'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkansepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa! lain yangajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang(Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
vii. Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulandengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S. A. W. menyaksikan pelbagaikeajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arakdan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warnadan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emasberterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda RasulullahS. A. W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga.Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malikpenunggunya.
viii. Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha.Rasulullah S. A. W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam.Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelakidi dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepadamasjid dan tidak memaki ibu bapanya.
ix. Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan HadhratRabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S. W. T. dengan mata kepalanya,lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S. W. T : Ya Muhammad. Rasulullah : Labbaika. Allah S. W. T : Angkatlahkepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan. Rasulullah : Ya, Rabb. Engkau telahambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkauberkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapatmelembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkaukurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia,syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, diadapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkaulindungi dia dan ibunya daripada syaitan. Allah S. W. T : aku ambilmu sebagaikekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepadaumatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baikumat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Akukurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapasebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatuperbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam,hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panjiLiwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan akufardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang.
4. Selesai munajat, Rasulullah S. A. W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A. S.kemudian Nabi Musa A. S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S. A. W. merayukepada Allah S. W. T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktusembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan limawaktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu seharisemalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
5. Selepas Mikraj
Rasulullah S. A. W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun keBaitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yangsama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yangkemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaibitu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab,kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.
(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id) Kesimpulannya, peristiwa Israk dan Mikrajbukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran disebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhiperkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkanpelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafankepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayatibenar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukanberbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk mengujiumat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orangkafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai,malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikankudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telahmenunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda SallallahuAlaihi Wasallam.
Mafhum Firman Allah S. W. T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankanhamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yangtelah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagiandari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagiMaha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1). wallahua'lam..
Assalamualaikum
ReplyDeletePohon untuk dikongsi dalam blog saya.
Syukran