Pages

Tuesday, October 18, 2011

Nikmat Usia Hanya Pinjaman

Assalamua'laikum.


Semoga semuanya dalam kalungan kesihatan yang baik, dilimpahi kasih sayang dariNYA.

Alhamdulillah, ALLAH masih izinkan kita meneruskan kehidupan hingga ke saat ini. Segala puji dan puja hanya untukNYA, yang Maha Pengasih, Maha Penyayang. Maha berkuasa atas segala. ALLAHUAKBAR.

***



Nikmat usia.

Ada yang tidak sempat menjenguk dunia, telah dipanggil menyahut seruan ilahi. Ada juga yang baru saja singgah di dunia ini, tapi pantas saja menyahut seruanNYA. Ada yang diberi kesempatan untuk hidup sehingga bertahun-tahun, malah berpuluh-puluh dan ada juga yang mencapai ratusan tahun. Semuanya adalah dengan izin ALLAH semata.

Usia yang ada, andai diguna dengan sebaiknya pasti bermanfaat untuk diri. Tapi jika hidup hanya ada murka Ilahi, pengakhiran yang buruklah yang akan menanti.

Hidup ini, sangat singkat. Bila-bila masa saja boleh tamat. Kalau yang sakit, atau yang sudah lanjut usia, pastinya dapat dijangka bahawa kematian sudah semakin menghampiri. Tapi, ada yang sihat, tapi meninggal akibat kemalangan. Ada yang sihat, tapi meninggal tanpa sebarang petanda awal. Pelbagai cara maut datang menjemput. Giliran kita, boleh jadi bila-bila masa saja.

Kematian sangat dekat dengan kita. Kiri kanan depan belakang, kematian seringkali dikhabarkan. Tua muda miskin kaya, kematian tidak mengenal siapa. Tiada siapapun yang boleh mengelak. Tiada siapapun yang boleh melambatkan. Sampai masa, dengan ketentuanNYA, pasti mati.

Semuanya hanyalah pinjaman. Bila sebut tentang pinjaman, bila-bila masa saja boleh ditarik balik. sampai masa yang ALLAH tentukan, semuanya akan dikembalikan kepadaNYA. Kita, tidak punya apa-apa. Lemah, lupa, hina.. Itulah hakikat kita. Makhluk yang tak punya apa-apa. Hanya seorang hamba.

ALLAHUAKBAR.

Sementara masih ada ruang masa, sama-samalah kita tingkatkan usaha. Cari redha ALLAH setiap masa. Apa guna angka yang makin bertambah, jika tiada satu saatpun yang diberkati dan diredhaiNYA? Apa guna usia yang meningkat, jika tidak langsung memberi manfaat?

Diri dan sahabat yang dikasihi sekalian,

sama-sama kita mencari redhaNYA. Walau siapapun kita sebelum ini, walau dimana sekalipun tahap kita sebelum ini, walau seteruk mana sekalipun kita sebelum ini, jangan pernah berputus asa dengan rahmat ALLAH. DIA sentiasa menerima taubat kita. Tiada manusia yang maksum melainkan rasulNYA. Tiada siapa yang dapat lari dari dosa, Namun, pintu taubat sentiasa terbuka. Masih ada masa untuk kita kembali ke jalan yang DIA redha. Masih ada peluang untuk kita tebus semula kesilapan kita yang dulu.

Apa yang telah berlaku, jadikan sebagai teladan. Jadikan sebagai sempadan. Pohonlah keampunan dariNYA. Pohon kemaafan sesama manusia.

Apa yang penting, baki hidup yang masih ALLAH kurniakan ni, kita gunakan sebaiknya. Jom jadi hambaNYA yang bertaqwa.

Semoga ALLAH ampunkan dosa-dosa yang kita lakukan.

Astaghfirullahala'zim.. Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim..

wassalam.
 
* NISA' - PENGHUBUNG GENERASI MUDA *

Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)