Pages

Thursday, September 17, 2009

Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin

Assalamualaikum,


Di kesempatan ini, saya mewakili semua ahli Nisa' Putrajaya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin. Semoga lebaran pada kali ini lebih bermakna daripada sebelumnya.
Semoga perjalanan kita dipelihara Allah Taala dari sebarang malapetaka.
Sedikit doa untuk diamalkan sempena 1 Syawal.

(1) Tawassul dengan Asma Allah di Malam Idul Fitri
Doa dan permohonan di malam Idul Fitri yang diawali dengan Tawassul pada nama-nama Allah. Isi doanya antara lain:Ya Allah ya Allah ya Allah, ya Rabbi ya Rabbi ya Rabbi, duhai Yang Menurunkan keberkatan, kerana-Mu diturunkan semua hajat hamba-Mu. Aku memohon kepada-Mu dengan semua Asma-Mu yang tersimpan di alam ghaib di sisi-Mu, dengan semua asma-Mu yang disaksikan di sisi-Mu, yang tercatat di lembaran-lembaran Arasy-Mu: Sampaikan shalawat kepada Rasulullah dan keluarganya, terimalah amal dan ibadahku di bulan Ramadhan, catatlah aku sebagai bagian dari orang-orang yang melakukan haji ke rumah-Mu yang mulia, ampuni dosa-dosaku yang besar; dan keluarkan untukku ya Rabbi simpanan-simpanan- Mu yang berharga, duhai Yang Maha Pengasih.(2) Doa sebelum Shalat Idul FitriYa Allah, wahai Dia yang pada hari ini menyiapkan dan menyediakan pemberian kepada hamba-Nya yang mengharap pemberian-Nya, kurnia dan anugerah-Nya. Ya Sayyidi, duhai Junjunganku, kepada-Mu kupersiapkan diriku untuk mengharap pemberian-Mu, karunia, dan anugerah-Mu. Kini, aku telah memasuki pagi hari di hari raya ummat Nabi-Mu Muhammad (saw), sementara aku belum mempersiapkan amal saleh yang menguatkan kakiku untuk melangkah menuju-Mu, dan menghadap kepada kekasihmu. Namun demikian, aku memberanikan diri untuk datang kepada-Mu dengan merunduk sambil mengakui dosa-dosaku dan kezalimanku pada diriku. Wahai Yang Maha Agung, wahai Yang Maha Agung, ampuni dosa-dosa besarku, tidak akan ada yang mengampuni dosa yang besar kecuali Engkau Ya Lailaha illa Anta Ya Arhamar rahimin, wahai Yang Tiada Tuhan kecuali Engkau, wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi.
(2) Doa sebelum Shalat Idul Fitri
Ya Allah, wahai Dia yang pada hari ini menyiapkan dan menyediakan pemberian kepada hamba-Nya yang mengharap pemberian-Nya, kurnia dan anugerah-Nya. Ya Sayyidi, duhai Junjunganku, kepada-Mu kupersiapkan diriku untuk mengharap pemberian-Mu, karunia, dan anugerah-Mu. Kini, aku telah memasuki pagi hari di hari raya ummat Nabi-Mu Muhammad (saw), sementara aku belum mempersiapkan amal saleh yang menguatkan kakiku untuk melangkah menuju-Mu, dan menghadap kepada kekasihmu. Namun demikian, aku memberanikan diri untuk datang kepada-Mu dengan merunduk sambil mengakui dosa-dosaku dan kezalimanku pada diriku. Wahai Yang Maha Agung, wahai Yang Maha Agung, ampuni dosa-dosa besarku, tidak akan ada yang mengampuni dosa yang besar kecuali Engkau Ya Lailaha illa Anta Ya Arhamar rahimin, wahai Yang Tiada Tuhan kecuali Engkau, wahai Yang Maha Pengasih dari semua yang mengasihi.
Wallahualam..


Reactions:

0 comments:

Post a Comment

Nisa' Connecting Youth.. =)